باز کردن عکس مطالب

زهرا رهنورد خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد

دکتر زهرا رهنورد طی یادداشتی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، به یادآوری نفی ارزش‌های انقلاب و به خصوص برابری زن و مرد و نیز انتقاد از حقوق نقض شده زنان بعد از گذشت ۳۰ سال از انفلاب پرداخت و خواستار آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی گردید. رهنورد در این نوشتار از مسؤولان امر خواسته است که این اقدام را با آزادی زنان دربند آغاز کنند.

دکتر رهنورد یادداشت را این‌گونه آغاز کرده است: «سی و یکسال پیش معنای پیروزی انقلاب اسلامی مترادف بود با تحقق آرمان‌های بلند و مغفول و هزار و پانصد ساله مردم ایران. آرمانهایی همچون آزادی، دموکراسی، قانونگرایی، عدالت و مساوات ورفاه و برابری حقوق زن و مرد، و احقاق حیثیت فراموش شده زنان.



و البته این هویت مضبوط همه انقلابها است که تبلور تمامیت آرزوهای مردم خود باشند. اما حالا، دهه فجر پاورچین پاورچین پا به صحنه تاریخ سی ساله انقلاب اسلامی نهاده، درحالی که طوفانی از مطالبات مردمی را پیش روی خود دارد.»


وی در ادامه از مساوات در خشونت نسبت به زنان و مردان ابراز شگفتی کرده است: «در روزهای گذشته، هنگامیکه زنان و مردان مطالبات خود را بیان کردند ... به طور مساوی، زنان و مردان دستگیر شدند، زندان شدند، بازجویی شدند، و در سلولهای انفرادی و نمور پوسیدند ... یا در کهریزکهای متنوع به شهادت رسیدند. زنان و مردان در روز عاشورا، زیر ماشین له شدند، یا به تیر کین گلوله به شهادت رسیدند ...»



وی به آهمیت مطالبات سیاسی زنان تأکید کرده است: «امروز - باز هم مثل سی سال پیش - بازخوانی مسائل زنان جز در چارچوب مطالبات اساسی و سیاسی مردم ایران بسیار دشوار است. اگر مباحثی چون دیه مساوی زن و مرد، حضانت مادران، حذف تعدد زوجات، لزوم وزارت و مدیریت و اشتغالهای زنان را در اولویت قرار نمی‌دهیم، به دلیل آرمانهای بلندی است که مغفول مانده و فعلاً از حذف آزادی‌های سیاسی و دموکراسی و قانونگرایی سخن می‌گوییم که بر تارک همه آنها، تحقق یک مساوات عجیب و مخوف، حیرت همگان را برانگیخته است.»



وی در انتها با اشاره به سیرت پیامبر اکرم (ص) خواستار آزادی زندانیان دربند شده است: «اما پیامبر مصطفی (ص)، در تمام طول حیات درخشان و الهی خود، رأفت خاصی نسبت به زنان ابراز داشتند. اگر سیره پیامبر (ص) رهنمای مدعیان اسلام است، به پا خیزید و یکبار هم که شده پیروی از او را به اثبات رسانید ... و رأفت محمدی پیشه کنید ... به یمن و مبارکی بیست و دوم بهمن، تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی، همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید ... و این اقدام را با آزادی زنان زندانی کلید بزنید.»


Leave a Reply

counter hit make