باز کردن عکس مطالب

مروری بر مهم ترین خبرها از صبح چهارشنبه ۱۴ بهمن تا صبح پنجشنبه ۱۵ بهمن.

این گزارش مروری است بر مهم ترین خبرها از صبح چهارشنبه ۱۴ بهمن تا صبح پنجشنبه ۱۵ بهمن.

تا ۲۲ بهمن

ـــــ مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از سران جنبش سبز، روز چهارشنبه از مردم خواست در راهپیمایی بیست و دوم بهمن شرکت کنند. آقای کروبی بیانیه ای منتشر کرد که در آن از «پیمان ناگسستنی خود با ملت بزرگ ایران» سخن گفت و خواهان حذف «بدعت زشت» نظارت استصوابی شد. وی به جز این مورد به موارد دیگری از خواست های محوری جنبش سبز از جمله اجرای همه اصول قانون اساسی، آزادی زندانیان سیاسی و باز شدن فضای رسانه ای هم به عنوان «راه حل های اصولی» اشاره کرد. رئیس مجلس اصلاحات در این بیانیه حاکمی را که به قانون اساسی عمل نکن «ظالم» خواند و نوشت سوال اصلی مردم، یعنی «رای من کو» همچنان باقی است و حکومت با زور اسلحه و سرکوب نمی تواند مساله مردم را حل کند.

ـــــ شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بیانیه ای از مردم خواست با نمادهای سبز در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند و از جمله برای آزادی زندانیان سیاسی شعار دهند. احزاب اصلاح طلبی مانند جبهه مشارت، سازمان مجاهدین انقلاب، کارگزاران سازندگی، مجمع نمایندگان ادوار مجلس، حزب اسلامی کار و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از جمله اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند.

ـــــ کمیته ای به نام کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس، از شهروندان ایرانی ساکن پاریس دعوت کرده روز یکشنبه ۷ فوریه ساعت ۲ بعدازظهر در راهپیمایی از میدان باستیل تا میدان ناسیون، و روز پنجشنبه ۱۱ فوریه ساعت ۵ بعدازظهر در تظاهرات در میدان سن میشل شرکت کنند.

آزاد شده ها:

ـــــ احسان خرسندی، بازکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس که در تجمع های اعتراضی روز عاشورا بازداشت شده بود، با قرار کفالت از زندان آزاد شد.

ـــــ آخرین دانشجو از جمع ۶ دانشجویی که گفته میشد متهم به بی حرمتی به تصویر آیت الله خمینی هستند، از زندان آزاد شده است. ۵ دانشجوی دیگر پیش از این آزاد شده بودند. وب سایت آینده گزارش داده علی رغم مانور تبلیغاتی گسترده روی این موضوع، در نهایت حتی دادگاهی هم برای این افراد برگزار نشده است.

حکم ها:

ـــــ جواد ماهزاده، نویسنده و روزنامه نگار ادبی که از اوایل آبان در بازداشت است، به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است. چندی پیش ۹۰ نویسنده، منتقد و روزنامه نگار ادبی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی آقای ماهزاده شده بودند.

بازداشت ها:

ـــــ نازنین حسن نیا و سحر قاسمی نژاد، از داتشجویان دانشگاه تهران، ساعت ۴ صبح در منزلشان بازداشت شده اند. سحر قاسمی نژاد پدرش را در اعدام های دهه ۶۰ از دست داده است. خبرهایی از بازداشت چند دانشجوی دختر دیگر دانشگاه تهران نیز منتشر شده است.
- محمد مختاری، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان، از روز دوشنبه ۱۲ بهمن در بازداشت است.او از فعالان ستاد میرحسین موسوی در کاشان بوده است. اخیرا چند مورد دستگیری و یک مورد شکنجه شدید در مورد فعالان سیاسی و دانشجویی کاشانی گزارش شده است.

وضعیت بازداشت شدگان:

ـــــ بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن سنفی روزنامه نگاران که در موج بازداشت های بعد از عاشورا بازداشت شده، با خانواده خود دیدار کر. او در این دیدار روحیه خوبی داشته و از بازداشت خود در سلول عمومی بند ۲۰۹ خبر داده است. مسعود آقایی، همسر خانم مفیدی هم همزمان با او بازداشت شد که تاکنون جز یک تماس کوتاه در اولین روزهای بازداشت، خبری از او نیست.

ـــــ خانواده علیرضا حسینی بهشتی، که فردای عاشورا بازداشت شده، با ارسال پیام کوتاهی از حشور سیدحسن خمینی در منزلشان در روز ۱۲ بهمن تشکر کردند. آقای خمینی مراسم رسمی آغاز دهه فجر را پیش از سخنرانی محمود احمدی نژاد ترک کرد و به دیدار خانواده بهشتی رفت.

بیانیه ها:

ـــــ سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه ای هشدار داد که در ایران روزنامه نگاران و وب نگاران را به اتهام محاربه، تهدید به اعدام می کنند. در این اطلاعیه مشخصا از امید منتظری نام برده شده است. همچنین در این اطلاعیه از بازداشت سه روزنامه نگار در روزهای اخیر (علیرضا ثقفی، علی اشرف فتحی و مهرانه آتشی) خبر داده است.

خبرهای دیگر

ـــــ دادستان تهران اعلام کرد هنوز حکم دادگاه تجدیدنظر درباره پرونده ۹ نفر محکوم به اعدام صادر نشده و در نتیجه اعدام آنها قطعی نیست. روز پیش از آن معاون اول قوه قضائیه از اعدام قریب الوقوع ۹ نفر از متهمان دادگاه های اخیر خبر داده بود.

ـــــ به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، این سازمان دلیل فوت رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک را مسمویت دارویی اعلام کرده است و اطلاعی از خودکشی یا به قتل رسیدن او ندارد.

ـــــ علی اکبر ناطق نوری، بعد از بازگشت از یک سفر رسمی خارجی از مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما خووداری کرد و ترجیح داد با خبرنگاران دو وب سایت نزدیک به اصلاح طلبان گفتگو کند.

ـــــ روزنامه تهران امروز خبر داده که وقتی از محمدحسین صفار هرندی دعوت شده که در مناظره های تلویزیونی حاضر شود، او شرط حضور خود را این گذاشته که مصطفی تاج زاده هم از زندان به مرخصی بیاید و در مقابل او قرار بگیرد. پیش از این آقای تاج زاده از داخل زندان پیغام داده بود که حاضر است با هر کدام از حامیان دولت مناظره زنده تلویزیونی داشته باشد.

Leave a Reply

counter hit make